Skrivet av: Andrea | 16 november 2009

Med gröna ögon i San Carlos

Saker jag vandrade förbi under en gnistrande grön helg med Joyce från Belgien och hennes värdfamilj i Costa Rica…

Pilgiftsgroda på en uteplats i Costa Rica

Bilfärden för att komma till San Carlos suger musten ur obekvämt inklämda ben i baksätet. Semesterhuset som ägs av Fernandos (Joyce värdpappa) släkting, har två våningar och ett stort antal sovplatser.

På uteplatsen möts vi av en pilgiftsgroda som sitter och poserar…


Semesterhuset i San Carlos som ägs av släktingar till Fernando

Vi vaknar med regn i öronen. Efter Gallo Pinto och stekt ägg åker vi till Jardin Zoologico la Marina, som är en halvt naturlig halvt konstlad djurpark. Där kliar vi apor på ryggen, hejar av papegojor i granna färger, ryggar för ormar och luktar på bergsgrisar. Fernando riskerar handen då han krafsar jaguaren Nosara bakom örat genom gallret på hennes, till ytan patetiskt lilla, bur.

Jaguar bakom galler i en liten ful burNågra av papegojorna i ett träd

I San Carlos finns gott om vulkaniskt uppvärmda termalbad och dessa blir nästa anhalt. Med paraplyet i högsta hugg stegar vi in i djupa regnskogen för att tvaga våra kroppar i det mineralrika vattnet.

Att sitta i 39-gradigt vatten är en underbar känsla då man befinner sig tre meter från en regnskogsfors omsluten av mörkgrön skog med alla dess ljud och dofter.

Joyces värdfamilj och jag terminalbadar i Costa Rica
Jag vandrar med paraply genom regnskogen

Söndag morgon vandrar vi i lera för att hitta oss ned till kanten av en vulkankraters ro och tystnad. Stövlarna jag lånat är bergiskt storlek 42, och två kilometer skulle varit långt utan pratglatt sällskap. Två tukaner sätter sig i ett träd och vi hinner betrakta deras färgglada näbbar noga innan det är dags att ta farväl av San Carlos.

vulkankraterlagunenDen vulkaniska lagunen från ovan

San Carlos ingav mig känslan av att vara Costa Ricas hjärta. Landets blod är tvivelsutan grönt, och regntunga skyar hjälper till att förstärka vegetationens trolska nyanser. Det är en sagolik bilresa hem längs kurviga bergsvägar; låt oss kalla dem Costa Ricas trassliga vener.

Längs vägen i Costa Rica

Ljusets våglängder värker på min näthinna, och jag fruktar att de ska kristallisera sig i mina ögon och fastna där. För i ärlighetens namn – skulle du kunna förtälja mig sanningen om mina ögons färg där jag flyter genom Costa Ricas ådror?


Längs vägen i Costa Rica 2

Tag mig på allvar och skratta inte när jag säger att: Snälla, snälla vi måste sluta våldta vår fagra Moder Jord!


Svar

  1. Hej Andrea!
    Det är så roligt att läsa dina upplevelser av Costa Rica, där allt är så annorlunda – i allafall grönare än här.
    ”Yo”s kommentar om Europa fick mig att komma ihåg ett samtal med en brasiliansk student jag träffade i Portugal en gång. Han berättade att han ända sedan han var liten velat komma till Europa ”där allt händer”. Han hade rest runt och också varit i Sverige. Hans berättelse om Tierp skulle få vilken Tierpsbo som helst att gapa av förvåning.
    Klart att vi måste försvara jorden.
    Kram
    Kerstin

    • Hola Kerstin!
      Estoy feliz que usted le gusta me blog! Estoy aprendiendo montón de cosas aquí en Costa Rica. Me Mamá me dijo usted ha ido a America Latiná y me gustaría saber más sobre este. Yo voy a regresar a Suecia en enero y espero que vamos a ver alguien día!
      Si! La Madre Tierra es un sueño, verdad!?
      Que le vaya muy bien! //Andrea

  2. Hola Andrea:

    Claro que nos verémos cuando vuelvas de tu largo viaje. Veo que has aprendido mucho español. Estoy muy impresionada por tu uso correcto del subjuntivo en la frase final! Eso es difícil para los suecos que casi nunca usamos subjuntivos, mientras que en español se usan todo el tiempo. Que no lo dejes de estudiar.
    Que tengas una buena estadía en Nicaragua, que es otro país muy bello.
    Abrazos,
    Kerstin


Lämna en kommentar

Kategorier