Skrivet av: Andrea | 20 juni 2010

Första veckan på vift

Hej pa er!

Det har nastan hunnit ga en vecka av min resa och an har jag inte skrivit nagonting. Far forsvara mig med att jag har haft fullt upp med att uppleva saker som jag sen kan skriva (men aldrig komer att ha tid till for det ar sa otroligt mycket).

Mina forsta dagar spenderade jag i Kopenhamn dar jag bodde hos min van Olivia. Hon flyttade dit efter studenten och bor i en fin lagenhet tio minuter fran centralstationen. Vi hade en hel del kul for oss. Olivia fick for sig att hon skulle gora sig av med sina tva tjocka TV-apparater eftersom de bara stod och tog plats samt samlade damm. Vi baxade darfor ned dem pa gatan, med hjalp av tva mattor, och skrev en stor lapp dar det stod ”Varsegod” pa danska. Efter 15 minuter var en borta, och efter 45 var bada bortskankta. Sen bar vi ned ett tiotal stora sopsackar med saker till secondhand. Vi lagade indisk mat och sightsade runt till bland annat hamnen och Christiania.

Efter Kopenhamn akte jag till Hamburg dar Helen motte mig pa stationen. Hon var en av de tjejer som jag backpackade med i centralamerika och vi tog hos hem till hennes, och hennes mammas, lagenhet i centrala Hamburg. Vi hann traffa manga av hennes kompisar, njuta av solen pa hennes jobb som ar en strandliknande bar, aka bat langs floden, springa upp i en hog kyrktopp for utskiktens skull och sitta pa stranden vid en liten eld och se nar alla gigantiska batar akte forbi – kanske ska de till Panama kanalen? Sjalvklart sag vi Tyskland vs Serbien pa storbildsskarm. Dessvarre forlorade ju Tyskland, men jag kan saga att stammningen var hog! Aven en kille vi kanner fran Costa Rica, som gor ett utbytesar i Tyskland, dok upp den sista dagen.

Efter Hamburg hann jag med en eftermiddag med Milosz i Berlin. Han pluggar juridik i Berlin, men kommer egentligen fran Polen. Vi traffades pa ett tag for tva ar sedan och har setts en gang sedan dess da vi var pa skolresa dar. Vi passade pa att sla oss ned och snacka om det ena och det andra 0ch tiden gick forskrackligt fort forbi.

Efter Berlin hoppade jag pa ett tag till Basel i Schweiz. Efter det reste jag konstant i ett dygn. Som tur var lyckades jag alltid hitta en anslutning dar jag hoppade av, och det var i: Basel, Bern, Geneve, Lyon, Avignon, Peroignan och Port bou. Jag var hela tiden fast besluten att ta mig till Spanien.

Egentligen hade jag tankt stanna och sova vid gransen men jag traffade tre tjejer fran USA som skulle till Barcelona sa jag foljde med dem och vi landade pa ett centralt hostel intill Plaza de Catalunia. Emellertid aker de till Ibiza idag och jag stannar i vantan pa min kompis Victoria och hennes syster fran Main (USA) som kommer imorgon.

Ett skal till att jag inte stannade i Frankrike var det stora sprakproblemet. Pa jarnvagsstationen bad jag om en macka med ”cheese”, men hon bakom disken forstod inte alls. Hon fragade sin kollega som inte heller visste vad ”cheese” var. Jag loste problemet genom att saga ”vegetarisk” pa spanska och fick da en ustokt smorgas med pesto. Mums! Fransmannen ar generellt inget vidare pa sprak – men de kan sin mat!

Till sist vill jag bara beratta hur otroligt trevliga manniskor jag har traffat langs vagen den har veckan! Sist var da jag letade efter detta internetcafe och fragade en kille pa gatan. Vi borjade snacka och det visade sig att han kom fran Filippinerna men han bodde nu har i Barcelona. Sen visade han mig vagen och foljde med anda fram till internetcafet. Bara vid frukosten hann jag bekanta mig med tva personer, en tjej fran Polen som var pa vag till ambassaden for att rosta i deras val idag, och en tjej fran USA som bodde i London men nu reste runt i Spanien. – Det ar himla roligt att vara ”on the road again”!

Hoppas att allt ar bra hemma i Sverige och att ni inte har drunknat i prinsesstarta efter all hysteri! Jag slapp helt och hallet – och det ar bra for jag far sa ont i magen av grädde!

Ciao

/Andrea


Svar

  1. Fyfan vad du är ball Andrea, så jävla ball är du och jag är otroligt avundsjuk!


Lämna en kommentar

Kategorier